Der stilles mange krav til personer, der bestrider top jobs i modebranchen, og derfor går mange ned med flaget, bliver fyret eller forlader selv topposten af uvisse årsager, når presset bliver for stort.
Man skaldels være dygtig og kompetent, og man skal også være i besiddelse af en stærk selvdisciplin, så man kan klare udfordringerne i jobbet. Tilsyneladende stiger tempoet i modebranchen så hurtigt ansporet af highstreet kædernes lynhurtige fortolkninger af catwalk tendenserne og forbrugernes nemme adgang til at se de nye varer, som man hurtigt kan se mange steder i medierne såsom her:
- På webshops
- På Instagram
- På livestreaminger af modeshows
- I modemagasinerne
- På modehusenes hjemmesider
Nu trækker chefdesigner sig fra Dior
Det kendte modehus Christian Dior kaldes i daglig tale blot for Dior, og dette kendte luksus brand sælger jo alt indenfor mode såsom tøj, sko, smykker, ure, make-up, hud produkter og meget mere. Man kan nu læse i magasinet Eurowoman, at chefdesigneren hos Dior Raf Simon netop har trukket sig fra den ellers misundelsesværdige toppost.
Dette er udtryk for en trist tendens i modebranchen, mener flere i modebranchen inklusiv Eurowomans chefredaktør Anne Lose. Tilsyneladende skruer man tempoet op for kraftigt i branchen i en uendelig spiral.
For eksempel ser man et stadigt stigende antal af kollektioner og før-kollektioner, så mange kan ikke holde til det stigende arbejdspres. Der går dog rygter i modebranchen om, at chefdesigner stillingen ikke skal fornyes hos Dior, men vi må vente og se, hvordan firmaet vælger at styre deres design job fremover.
Raf Simon udtaler selv om sin beslutning: “Efter lange og grundige overvejelser har jeg besluttet at forlade min stilling som creative director for Christian Dior Couture Women’s collection. Det er en beslutning, der bygger fuldstændigt og ligevægtigt på mit ønske om at fokusere på andre interesser i mit liv inklusiv mit eget brand og de passioner, der driver mig uden for mit arbejde”.
Han takker desuden for sit job i flere år hos dette prestigiøse modehus. Dior har især haft succes med kollektioner til kvinderne, og den ikoniske kollektion ‘New Look’ indvarslede en ny og feminin silhuet efter 2. verdenskrig, hvor modeverdenen havde en meget trist og spartansk stil.
Mange chefer trækker sig fra topstillinger
I modebranchen undrer man sig over så mange topchefer, der pludselig trækker sig tilbage af forskellige årsager. Tendensen er foruroligende, mener mange i branchen, og relationerne mellem de store modehuse og de fremadstormende designere bliver kontant kortere og kortere, og der er langtfra altid tale om gode venskaber.
Man kan læse i Eurowoman om problemer og krav til topjobs i modebranchen, og det er langt fra lykken at stå i spidsen for et stort modehus. Designere hos de store modehuse har store budgetter til og store marketingmaskiner til deres disposition, men tid er ikke en luksus, man har i branchen. Mange topchefer skal stå for mindst 5-10 kollektioner om året, hvilket sætter et stort pres på personen.
Trendforskere følger udviklingen nøje, og har bemærket, at designerne ikke længere har tid og overskud til at være nede i detaljen på kollektionerne. I stedet for forsøger modehusene at gøre designerne til miniudgaver af Karl Lagerfeld, så man får derved ikke den fornødne tid til rådighed for at skabe nye trends, og derfor er mange designere under så hårdt pres, da skaberglæden forsvinder i disse jobfunktioner. For nylig var det designerne John Galliano samt Alexander McQueen fra Givenchy, der stod af ræset i modebranchen.
Billede: GoToVan